Agregaty z napędem własnym stosowane w pojazdach ciężarowych posiadają napęd własny w postaci silnika spalinowego (road) lub elektrycznego (stand-by). Agregaty te są montowane w pojazdach , które nie dysponują dużym zapasem mocy silników i nie są przystosowane do montażu dodatkowych urządzeń w komorze silnika. Agregaty z napędem własnym mają dużą wagę i gabaryty, ponieważ posiadają własny, niezależny napęd w postaci silnika spalinowego. Agregaty chłodnicze z napędem własnym zasilane są najczęściej ze zbiornika paliwa i akumulatora pojazdu, na którym są zamontowane. Napęd jest przenoszony przez sprzęgło paskami klinowymi na wspólną sprężarkę.

Agregaty naczepowe z napędem własnym dysponują swoistą konstrukcją, wymuszoną przez warunki dotyczące budowy naczepy, oraz w jakich warunkach pracy może ona się znajdować. Agregatom naczepowym stawiane są podstawowe wymagania dotyczące ich kształtu. Powinien on mieć opływowy kształt, który jest silnie związany z oporami aerodynamicznymi ciągnika siodłowego wraz z naczepą. Ponadto pożądane jest aby agregaty miały jak najcieńszy przekrój ze względu na przepisu ruchy drogowego, które artykułują o ograniczonej długości całkowitej pojazdu drogowego.